top of page
  • Bianca

Wandelen in de bergen van Andalusië

Torrecilla, de hoogste berg van de provincie Malaga in Andalusië, Zuid Spanje

Al die jaren dat we hier wonen geniet ik al van het uitzicht op deze berg en 24 oktober 2019 heb ik samen met mijn broer de top bereikt en persoonlijk kennis gemaakt.

Routebeschrijving naar de Torrecilla wandeling

De top is 1919 meter hoog en kun je bereiken vanaf Tolox of Yunquera, twee bergdorpjes bij ons in de buurt.

Vorig jaar hadden mijn broer en ik het plan al, maar toen regende het zo hard dat we de tocht uit moesten stellen. Dit jaar kwam hij weer twee weken logeren en zijn we op pad gegaan. Je rijdt eerst 50 minuten naar de parkeerplaats Puerto Saucillo, net iets buiten Yunguera. Daar zagen wij de zon opkomen. Boven aangekomen bij het uit de auto stappen merkten wij dat het buiten door de storm vrij fris was en dus niet echt aangenaam. We besloten een klein stukje te lopen om te kijken of het te doen was. Na een kwartier lopen zei Remon, mijn broer, volgens mij zijn we begonnen. We wilden zo graag naar de top. Het was nog steeds echt koud. Op die hoogte was het toen maar acht graden en daar waren we niet echt op gekleed. Ook hield de wind aan en liepen we gedeeltes in de wolken. Tot na ongeveer twee uur de wind ging liggen en de zon volop ging schijnen. Toen was het genieten, wat is het mooi daarboven.

Landschap binnenland Zuid-Spanje

Het landschap is afwisselend, je begint door een bos, dan wordt het steeds kaler en staan er nog maar enkele bomen, waarvan een aantal dood en spookachtig zijn. Dan kom je bij het laatste stukje naar de top wat flink steil is. Het pad is daar wat moeilijk te vinden, maar als je eenmaal begint wijst de weg zich wel. En dan kom je boven....... en wauw, wat een uitzicht!!! Je kunt van Ardales tot Malaga kijken. Guaro, ons dorp zagen we ook. Wij hadden prachtig helder weer en het was niet te heet.

Doen of niet de Torrecilla?

Het vergt wel enige conditie, maar het is zeker de moeite waard. Wij begonnen om 9 uur en waren om half 5 weer terug bij de auto. Het was 23 kilometer, maar wij hadden een verkeerde weg gelopen wat ons 3 extra kilometers opleverde. Het hoogteverschil was 1020 meters en de tijd dat we gelopen hebben was 5 uur en 40 minuten. Op onze facebook pagina staan meer foto’s van deze prachtige wandeling.