top of page
  • Bianca

Vakantie

Begin juni hadden we twee weken geen gasten. In die periode zijn we vier dagen op vakantie gegaan. De kinderen konden twee dagen vrij krijgen. Ze zijn in Spanje gelukkig nog niet zo streng als op de scholen in Nederland. We vertrokken op vrijdag na de kinderen uit school gehaald te hebben om twee uur.

De bedoeling was om naar Torre del mar, ten oosten van Malaga te gaan, maar in de provincie Malaga werd slecht weer voorspeld voor het weekend met onweer en regen. Dus besloten we naar de provincie Cadiz te gaan. Hier waren we nog nooit geweest. De rit er naartoe duurde 3 uur en na wat campings bekeken te hebben vonden we een leuke camping in Conil de la Frontera. Wat een prachtige omgeving, met allemaal dennenbossen en niet veel hoogbouw. Na de tent opgezet te hebben wat gegeten in het stadje en daarna gaan slapen. De volgende dag na het ontbijt en de dagelijkse fietsrondjes van de kinderen (bij ons is dat niet zo makkelijk , dat fietsen dus, op de vlakke camping gaan ze altijd helemaal los) vertrokken we richting het strand.

Zo mooi het strand, hele brede stranden met grillige rotsen erachter. En net zoals in Nederland met een sterk eb en vloed. Het water was heel helder en een beetje turquoise. De kinderen vonden de golven waar ze met hun bodyboard op surften en het strand wat helemaal onder water kwam te staan aan het einde van de middag fantastisch. Heel fijn om de hele dag de tijd voor elkaar te hebben en niets te hoeven. We zijn ook een dag naar Cadiz geweest, waar de oude stad hele leuke kleine straatjes en mooie gebouwen heeft. En ook hier weer mooie stranden. Heerlijk gegeten ook, weer net iets anders dan bij ons. Eind mei, begin juni is het tonijnvangsttijd, heerlijk, allerlei varianten hiervan geproefd. Het lekkerste was de gerookte rode tonijn op toast met een plakje tomaat eronder.

De laatste dag op weg naar huis, zijn we gestopt in Tarifa. Hier kan je op de boot dolfijnen en walvissen spotten. Het was heel helder die dag, we hadden een mooi zicht op Marokko en met de boot kwamen we vrij dichtbij. Voordat we op de boot gingen kregen we een informatiepraatje. Zo weten we nu dat de straat van Gibraltar heel veel voedsel bevat voor de zeedieren en dat ze zelfs door de vervuiling en de overlast van de boten daar erg veel voorkomen. Ook hoorden we (en daar was Cat erg van onder de indruk) dat voor 5 dolfijnen die ze in de dolfinariums gebruiken er honderd gevangen moeten worden. Er komen 3 soorten walvissen voor: de vinvis, de Orka ( in de zomer) en de potvis, die wij gezien hebben vanaf de boot en onder water hebben zien duiken. Er zijn 4 soorten dolfijnen, de tuimelaar ,de gewone dolfijn , de gestreepte dolfijn en de griend. Behalve de gewone dolfijn hebben we ze allemaal gezien, sommige heel dichtbij.

Het was een bijzondere ervaring. Wij waren met Firmm(foundation for information and research on marine mammals). Deze maatschappij maakt geen winst en doet onderzoek naar de dolfijnen en walvissen. Vanaf La Molineta is het tussen de anderhalf en twee uur rijden, er gaan boottours om 10, 12 en 3 uur. Je kan dit combineren met een bezoek aan de oude stad van Tarifa, oud en hippieachtig met vele leuke winkeltjes en/ of een bezoek aan de weidse en rustige stranden.

Naar de kust van Cadiz is wat ver voor een dag, maar zeker leuk om te combineren. Wat dagen bij ons in het binnenland en wat dagen aan de kust van bijvoorbeeld Conil de la Frontera.

Wij gaan er zeker nog een keer naartoe.